Paragrafhjälpen: Så gör du om olyckan inträffat

Detta inlägg är skrivet av Tomas Samuelsson, pensionerad polis med stor erfarenhet från trafikjuridik. Han erbjuder juridisk hjälp till trafikanter som råkat illa ut i trafiken. Besök www.paragrafhjalpen.se för mer information. 

När du råkat ut för olycka

I det här inlägget vill jag tipsa dig som cyklar vad du ska tänka på när du har råkat ut för cykelolycka i trafiken. Första delen i serien om trafiksäkerhet för cyklister hittar du HÄR.

Vad är en trafikolycka?

Från Wikipedia

”Trafikolycka är en olycka eller annan typ av incident i trafiken med antingen fordon (bilbussmotorcykel eller cykel) eller fotgängare inblandade. Trafikolyckor sker ofta i samband med bilkrockar men kan också vara singelolyckor (till exempel avåkningar på grund av exempelvis halt väglag eller en viltolycka). Trafikolyckor kan också vara krockar mellan till exempel ett fordon och ett djur.

Singelolycka eller påkört djur

Ingen annan trafikant inblandad. Till exempel omkullkörning, dikeskörning eller kollision med föremål eller djur. Vid skada är det viktigt med bra försäkringsskydd. Du kan ha rätt till skadestånd om väghållare inte har förvarnat om hinder eller hål eller en alltför dålig halkbekämpning och liknande.

Krock med gående eller annan cyklist

Ingen av parterna har trafikförsäkring. Det är därför viktigt att ha både olycksfallsförsäkring och ansvarsförsäkring. Det senare är viktigt om du anklagas för att ha varit vållande.

Krock med motordrivet fordon

Cyklist som råkar ut för skada omfattas av det motordrivna fordonets trafikförsäkring även vid eget vållande. Det gäller både personskada och skada på egendom, ex cykel eller kläder. Om du som cyklist anses vållande kan du krävas på ersättning för självrisken som ägaren av det motordrivna fordonet har fått betala.

Viktigt att tänka på

Vittnen

Försök alltid få uppgift på så många vittnen som möjligt. De är oerhört viktiga eftersom de inblandade ofta har olika uppfattningar om hur olyckan har gått till. Man uppfattar helt enkelt samma händelse på olika sätt. Många gånger står ord mot ord och då är det omöjligt för försäkringsbolag eller polis att bedöma händelsen rätt.

Inblandade personer

Alla som på något sätt är inblandade, vare sig de har skuld eller inte, är skyldiga att stanna kvar och medverka genom att lämna uppgift om sig till motparten och även medverka vid skadereglering eller polisutredning. Blir någon svårt skadad är man skyldig att se till att denne får hjälp. Se alltid till att du får kontaktuppgifter från din motpart även om du från början inte tycker ”att det var så farligt”. Många gånger har det visat sig att den där smällen på knät senare visade sig vara betydligt allvarligare. Anteckna alltid eventuella registreringsnummer. Kom ihåg att man inte behöver vara överens med sin motpart om hur det gått till. Det är helt naturligt att man uppfattar händelsen å olika sätt. Sen finns det förstås alltid människor som far med ren osanning för att komma lindrigare undan sitt ansvar.

Ibland är motparten okänd. Det kan vara en smitningsolycka eller helt enkelt så att motparten inte märkt eller förstått att det inträffat en trafikolycka. Det kan även vara så att parterna har skilts åt utan att anteckna varandras uppgifter. Är din motpart ett motordrivet fordon men okänt eller oförsäkrat ska du kontakta Trafikförsäkringsföreningen.

Har du som cyklist orsakat skada på annans egendom och denne inte finns på plats är du skyldig att underrätta den skadelidande eller polisen. Exempel om du repat en parkerad bil, brevlåda eller skadat något annat.

Polisanmälan

Det är inget krav att koppla in polisen såvida ingen blir allvarligt skadad. Tänk dock på att försäkringsbolag i många fall har som villkor att händelsen är polisanmäld. Ibland händer det att polisanmälan görs långt efter händelsen bara för att försäkringsbolag har det villkoret. Om polis larmas till platsen bör det upprättas en polisanmälan. Det förekommer dock att polisen låter bli att skriva anmälan om ingen har skadats och parterna verkar vara överens. Polisanmälan vid trafikolyckor fyller flera funktioner. Dels är det grunden för att utreda och lagföra de brott som uppdagas i samband med olyckan, vilket kan leda till att en eller flera av de inblandade i slutändan får böter eller i allvarliga fall svårare straff. Polisanmälan är också viktig för statistiken över olyckor.

Skadeanmälan till försäkringsbolag

Anmäl alltid skada till det eller de försäkringsbolag där du har försäkringar som kan vara tillämpliga. Det är lätt att glömma bort att man faktiskt har någon försäkring som är användbar. Försäkringsbolagen är ofta måna om att klara ut vem som anses vara vållande. Ibland är det den ena parten, ibland den andra. Det händer också att man bedömer det som delat vållande. Den som är vållande får i många fall stå för motpartens kostnader genom att krävas på skadestånd. Anses du som vållande är det viktigt att du har en ansvarsförsäkring som skydd.

Sjukvård/undersökning

Det är viktigt att besöka ett sjukhus eller en vårdcentral så nära i tiden som möjligt om du blivit skadad. Gör det även om din skada är lindrig. Det är annars oerhört svårt eller till och med omöjligt att i efterhand härleda en skada till den trafikolycka som du har varit med om. Därmed missar du chansen att få rätt ersättning. Du får kanske själv stå för självrisk som någon annan borde fått betala. Sjukjournalerna kan vara viktiga bevismedel för försäkringsbolag och för polis/åklagare.

 

Tomas Samuelsson cyklist och trafikjuridisk rådgivare på Paragrafhjälpen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *