Uppdaterad 2016-06-15

Betalningsvillkor via Svea Ekonomi

Faktura

Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Bikeoholic överlåtna till Svea Ekonomi AB.

Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad.
Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.

Delbetala

Genom vårt samarbete med Svea Ekonomi AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag.

Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

Har du några frågor så kan du ringa 08 – 514 931 13 för närmare information.

Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29 kr: 10,68 %.

Allmänna villkor
Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI)

Kortbetalning

Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Vi använder Svea Ekonomis/Webpays hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning.

Vi accepterar följande kort: Visa, MasterCard. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället.

Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade. Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.

Vid frågor, tveka inte att kontakta oss på kundtjanst@bikeoholic.se

Uppdaterad 2016-06-15

Leveransvillkor

Vi packar och skickar alltid lagerförda varor från oss inom 24h från lagd beställning. Vår ambition är att alla beställningar ska kunna skickas med närmast tillgängliga post/paketavgång. Du bör därför i normala fall få din leverans inom 2-4 dagar.

På vissa produkter har vi istället angett att de finns i webblager. Detta betyder att du får en något längre leveranstid, normalt cirka 5-10 dagar. Vi hanterar dock alla beställningar skyndsamt och gör allt för att du ska få din leverans så snabbt som möjligt.

Hela cyklar har speciellt angivna leveranstider. Kontakta oss gärna vid beställning av en hel cykel för mer information om transport.

Angående beställningsvaror

Är en vara markerad som beställningsvara betyder det att vi beställer hem den efter ditt önskemål.
Observera att det inte är öppet köp/bytesrätt på cyklar/cykelramar.

Reklamation

Behöver du oturligt nog reklamera en vara på grund av fabrikationsfel? Börja med att kontakta oss på kundtjanst@bikeoholic.se och berätta vad som hänt.

Reklamation måste ske inom skälig tid från att leveransen skett.

Transportskador

Om du upptäcker en skada på paketet innan du öppnar det ska du anmäla det till utlämningsstället där du hämtade din försändelse. Om du redan öppnat försändelsen när du upptäcker skadan ska du kontakta oss snarast på kundtjanst@bikeoholic.se

Du kan sparar in portot genom att fotografera skadan och e-posta en bild till oss.

Outlösta paket

För outlösta paket förbehåller Bikeoholic sig rätten att ta ut en avgift på 250 kronor för de extrakostnader detta medfört oss.

Vid frågor, tveka inte att kontakta oss på kundtjanst@bikeoholic.se

Allmänna villkor

Uppdaterad 2016-06-15

Vid beställning förbinder du dig till dessa villkor.
Vid beställning verifierar du att du är minst 18 år eller har målsmans tillåtelse att handla från Bikeoholic.
Ingen av dessa regler och villkor påverkar dina lagstadgade rättigheter.

Personlig information

All personlig information som du ger oss eller som vi får kommer att hanteras av Bikeoholic som ansvarig. Den personliga information du lämnar kommer endast att användas för att säkerställa leveranserna till dig, eventuell kreditbedömning, att lämna erbjudanden och upplysningar om vårt sortiment till dig. De uppgifter du lämnar är endast tillgänglig för Bikeoholic och/eller eventuell betalningsgivare och kommer inte att delas med tredje part. Du har rätt att ta reda på vilken information som finns om dig. Du har alltid rätt att begära att Bikeoholic raderar eller korrigerar de uppgifter som finns om dig.

Force Majeure

Händelser utanför Bikeoholics kontroll, som inte skäligen kunnat förutses, skall anses force majeure, vilket innebär att Bikeoholic frigörs från förpliktelser att fullgöra ingångna avtal. Exempel på sådana händelser är myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand eller översvämning, sabotage, olyckshändelse, krig, naturkatastrofer, strejker eller uteblivna leveranser från underleverantörer. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner, varningar, förbud, etc.

Betalning

Alla överföringar som utförs genom Bikeoholic hanteras och omsätts genom tredje parts särskilda gateways för att garantera din säkerhet. Kortinformation lagras inte och all kortinformation hanteras via SSL-kryptering. Läs regler och villkor för betalning gateway valt för transaktionen som de är ansvariga för de gjorda transaktionerna.

Övriga villkor

Bikeoholic förbehåller sig rätten att ändra all information som exempelvis priser, tekniska specifikationer, köpvillkor och produkterbjudanden utan föregående avisering. Vid händelse av slutförsäljning av produkter har Bikeoholic rätt att annullera ordern och återbetala eventuella inbetalda belopp på bästa sätt. Bikeoholic ska också meddela kunden om ersättande eller likvärdigt försäljningsobjekt finns tillgängligt.

Returpolicy & ångerrätt:

Uppdaterad 2016-09-12

Ångerrätt:

I enlighet med distanshandelslagen erbjuder vi full ångerrätt i 14 dagar från dagen då du mottagit din beställning. Vill du returnera din vara? Börja med att skicka ett mail till kundtjanst@bikeoholic.se (Annars gäller inte retur/ångerrätten enligt lag). Läs mer om distanshandelslagen på www.konsumentverket.se.

Du kan returnera din vara inom 30 dagar från leverans. Varan måste vara i nyskick och med originalförpackningen intakt. Oplomberade underkläder och reavaror bytes ej. Vi erbjuder fri returfrakt på alla kläder, skor och accessoarer, så att du kan prova hemma i lugn och ro. Använd den bifogade retursedeln. Du ansvarar för transportrisken vid returfrakt, om produkten skadas eller om försändelsen skulle komma bort under frakt så är det du som är ansvarig.

Observera att fri retur på övriga produkter inte ingår som regel, har vi inte avtalat något tidigare så står du som kund för returen.

  • Vill du byta till en annan storlek/färg av samma produkt? Det ordnar vi gärna, bara vi har produkten i lager. Du gör en retur av produkten och sedan en ny beställning. Ta kontakt med oss först.
  • Vill du byta till en annan produkt? Det ordnar vi gärna. Du gör en retur av produkten och sedan en ny beställning. Ta kontakt med oss först.

Så här går en retur till:

1. Inom 30 dagar från att leveransen ankommit utlämningsställe kontaktar du oss på kundtjanst@bikeoholic.se och skriver vad du vill returnera och varför. Ange ditt ordernummer och dina kontaktuppgifter.

2. Vi meddelar att vi mottagit din anmälan och skickar dig en adress dit du ska skicka produkten. Fri retur ingår för kläder, accessoarer och skor, och då ska du använda den bifogade retursedeln. För övriga produkter ingår inte returfrakt som regel utan kostnaden betalas av dig som kund.

3. Du skickar varan som är i oanvänt skick tillbaka till oss. Skicka med en lapp med dina kontaktuppgifter så vi vet att varan kommer från dig.

4. När vi mottagit varan i gott skick betalar vi tillbaka varans kostnad alternativt skickar din bytesprodukt, allt enligt överenskommelse.

5. Har du betalat via PayPal eller direktbetalning återför vi pengarna till ditt kreditkort/konto. Har du betalat via Svea återför vi pengarna den vägen.

För att ett byte eller en retur ska godkännas så måste den uppfylla följande krav:

  • Varan ska vara i sitt originalskick. Alla delar måste vara med. Även förpackningar, tags, galgar och andra tillbehör ska bifogas.
  • Varan får inte ha använts och ska vara fri från fläckar, dofter etc.
  • Prislappar, plomberingar och etiketter måste sitta kvar.