Hela familjen Bikeoholic åkte till Mallorca på semester i början av maj och självklart lyckades vi ta oss några dagars cykling i bergen. Hur skulle vi kunna låta bli? De senaste åren har antalet cyklister på ön fullkomligen exploderat och horder av lycra-klädda swishar förbi överallt. Här följer en liten rapport och några tips till blivande Mallorca-cyklister.  

 

Vi bodde på ett hotell vid stranden Playa del Muro som ligger några kilometer söder om Port del Alcudia. För enkelhetens skull valde vi att hyra cyklar på plats, men däremot tog vi med egna pedaler och cykelskor. Vi hyrde varsin schysst BMC hos Rad Salon, en tysk cykelbutikskedja som finns längs huvudgatan upp mot Alcudia, vilket funkade både snabbt och smidigt.


Cyklister precis överallt – lycrakänsliga varnas

Mängder av cyklister på Mallorca

Upplevelsen är som sagt lite som att ”köra swift live”. Det är cyklister precis överallt. Fantastiskt nog fungerar det superbra i trafiken, bilarna håller som regel både avstånd och hastighet anpassat till situationen. Det kanske bara är vi som har känsliga ögon men efter en vecka blev vi aningens mätta på synen av lycraklädda. Många tyskar, en hel del svenskar men även amerikaner och britter träffade vi på längs vägarna.

Magisk cykling med utsikt över berg och hav

Att cykla uppför på Mallorca gör en glad och nöjd

När man är van att cykla i ett flackare landskap som på Gotland är det bergen som bjuder på den största upplevelsen när man cyklar på Mallorca. Att kämpa sig upp belönas med helt fantastiska vyer över hav och land med känslan av att äga hela världen.

Nedför bergen går det lätt väldigt fort, uppåt 75 km/h, och ibland slingrar sig vägen läskigt nära kanten. Ofta i kombination med möten med bussar och bilar. Höjdrädda personer får bromsa som tokar och jobba hårt på sin mentala inställning för att fixa det, om man vet med sig att man är riktigt höjdrädd kan en cykel med skivbroms vara att rekommendera. Men det är hur som helst mödan värt alla gånger.


Mirador Es Colomer och Talaia d’Albercutx

Utsikt från vägen upp till Cap de Formentor

En av turerna vi tog cyklade vi genom Port de Alcuida, passerade supervackra och pittoreska Port de Pollença för att sedan börja resan uppför berget Mirador Es Colomer. Utsikten uppe på platån är fantastisk, åt norr breder det klarblå havet ut sig och nedåt ser man bukten Port de Pollença och den slingrade vägen man kämpat sig uppför. Där finns ett litet café och vi stannade för en glass och en välbehövlig paus. Den mer tränade av oss två fortsatte en nivå till upp till Talaia d’Albercutx.

Har man tid och ork går det att cykla hela vägen ut till fyren vid Cap Formentor, något att se fram mot till nästa gång.


Puig Major ­– Coll de sa bataia

After Bike på Mallorca

Att bege sig upp i mytomspunna bergskedjan Puig Major är vad som gäller för de flesta som cyklar på Malllorca. För att ta sig från Playa del Muro blev det en tur och retur på runt 8 mil, med en stigning till 600 höjdmeter. Fantastisk väg som slingrar sig genom byar och upp i bergen.

Det finns ett trevligt cykelfik vid Coll de sa bataia (som också har mat) där man med fördel kan njuta av en välförtjänt paus när man kommit hela vägen upp.

Cyklingen sista sträckan hem bjöd på motvind utan dess like och var nästan jobbigare än själva resan uppför bergen. Nästa gång provar vi att åka upp till Luc och Puta de Misteris och såklart ska vi också åka nerför andra sidan berget till Port de sa Calobra, ta ett dopp eller en öl och sedan klättra upp för alla Mallorca-cyklisters dröm/fasa sa Calobra. En tuff stigning som egentligen är ett måste, men även det får vi spara till nästa resa.

Bästa tipsen för dig som ska cykla på Mallorca

Njut av Mallorca även efter cykelturen

 

  • Det bli snabbt varmt. Glöm inte stanna ibland för en förfriskande öl eller två.
  • Feel no pressure – njut av naturen och av upplevelsen.
  • Undvik de stora cykelstråken. Att cykla längs småvägar är mycket mysigare.
  • Glöm inte ta med kamera/mobil och föreviga upplevelsen. Syns det inte i sociala medier har det inte hänt, det är ju sedan gammalt.
  • Planera rutterna innan, vi använde tjänsten Komoot. Det gör det enkelt genom att du redan innan kan se vad som är asfalt och vad som är grus till exempel.
  • Skaffa helst cykel med skivbroms och kör minst 25mm däck, ibland kan vägen bli lite dålig när du väljer de lite mindre stråken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.