Vilken material på ramen ska man välja till sin racercykel?

Kolfiber, aluminium eller stål. Kanske titan… Det kan vara svårt att veta vilket material som är bäst. Det råder ju också en tävling bland cyklister rörande vikten på cykeln och man jagar minsta gram. En första titt ska man nog i det fallet ta på sig själv och inte cykeln… eller?

Här kommer i alla fall en liten guide till fördelarna och nackdelarna med materialet i olika cykelramar.

Ram i kolfiber/karbon– smakar det så kostar det

Cinelli The Very Best Of, en snygg cykelram i kolfiber

Cykelram ”The Very Best Of” i kolfiber från Cinelli

En ram i kolfiber eller karbon (försvenskning av carbon som det heter på engelska) som är ett styvt och lätt material. För att få en riktigt bra kolfiberram så kostar det, och vill du ha ett kolfiberstyre så kostar det. Fördelen är att med kolfiber så får man både styvheten i cykeln man vill ha för att kunna ta i ordentligt, men man vill undvika vibrationer från asfalt eller grus i största möjliga mån.

Nackdelen är att materialet är relativt sprött och helt kan gå sönder vid en oturlig vurpa, exempelvis jämfört med aluminium som snarare böjer sig vid en krasch.

Det man också ska vara medveten om är att för att få en bra kolfiberram så får man betala väldigt mycket mer än för en väldigt bra ram i aluminium. Om man är ute efter att spara vikt, då bör man förutom ramen även införskaffa sig ett styre, sadel och sadelstolpe i kolfiber.

Stenhårt med aluminiumram

8Bar bikes Kronprinz, racercykelram i aluminium

Cykelramen ”Kronprinz” i aluminium med framgaffel i kolfiber, från 8Bar bikes

Med aluminium får du en cykel som är så styv så den svarar på minsta tramptag. Minuset är att aluminium är stenhårt, minsta lilla skavank på vägen känns. Ett bra knep för att förbättra upplevelsen är kombinera aluminiumram med kolfibergaffel och en tunnare sadelstolpe som hindrar vibrationerna att komma upp till sadeln.

Aluminium är betydligt lättare än stål och har fördelen att den kan formges ganska fritt. Vid en oturlig vurpa är det vanligt att aluminiumramen böjer sig och blir skev.

Stål som gammal klassiker

Cykelramen i stål Cinelli Nemo Tig 2016

Stålram ”Nemo Tig 2016” från Cinelli

Stål där har vi det tyngsta och enligt en del det bekvämaste materialet. Förr var stål det enda materialet som fanns att välja på men nu är det inte så vanligt längre för racercyklar då utvecklingen gått mot generellt lättare ramar.

Snyggare, och dyrare, med titan

Sen har vi den fjärde, nämligen titanramen, ett fint och fortfarande ganska ovanligt val av material. Det vi vet är att titanramar oftast är sjukt snygga men också vansinnigt dyra. Titanet är mjuk och lätt.

Så vad ska du välja?

Det som brukar bestämma valet är såklart hur mycket pengar man är villig att lägga på sin landsvägscykel. Så vad vi skulle rekommendera är, köp den cykel du känner att du har råd med men snåla helst inte. Har du en begränsad budget så kör då hellre på en bra aluminium än en billigare i kolfiber.

Nu behöver man ju såklart inte heller gå helt bananas för att spara vikt, utan om det är någonstans man ska se över vikten på cykeln så är det hjulen, där har man många watt att spara in på att skaffa exempelvis ett par lättare hjul i kolfiber. Då de är i konstant rörelse så är det där vikten har betydelse. På racercykeln spelar det mest roll i uppförsbackarna, men det vinner man ju för den delen tillbaka nerför.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.